Hoe vaak komt dataverlies van SaaS platforms voor?

Maken Cloud applicatie providers een back-up van mijn gegevens? Cloud providers wijzen er snel op dat hun gegevens betrouwbaar worden geback-upt in meerdere, verspreide datacenters en dat ze klantgegevens beschermen tegen de meest voorkomende downtime-oorzaken, waaronder verlies van stroom, natuurrampen en fouten met de toepassing. Maar dat is waar de bescherming eindigt. Voorbij dit punt (nadat een gegevensveld is overschreven door een eindgebruiker, bijvoorbeeld) staan organisaties er alleen voor om gegevens die ze hebben toevertrouwd aan een openbare Cloud te beveiligen en te herstellen. 

De meeste Cloud providers nemen helaas alleen deels de verantwoordelijkheid van de gegevens van de klant. Zij doen dit enkel en alleen voor hun eigen wettelijke bescherming en certificering eisen maar niet voor de gemoedsrust van hun klant. Cloud providers zijn niet gespecialiseerd in back-ups. Het maakt niet onderdeel uit van het primaire proces van de Cloud Provider. Mocht zich de calamiteit voordoen dat je als klant jouw gegevens kwijtraakt of corrupt raken door virussen, dan worden ze door hun service level overeenkomsten vaak gevrijwaard van aansprakelijkheid. De verantwoordelijkheid hiervoor blijft daardoor altijd bij jouw als klant liggen. Als eigenaar van van jouw gegevens. Dat is waar Online Backup een oplossing biedt. 

Een recente studie van de Aberdeen Group resulteerde in de volgende (vaak voorkomende) oorzaken van data verlies: