Phishing treft 53% van het MKB door acties van Cybercriminelen
Phishing een geliefde methode van Cybercriminelen is de hoofdoorzaak dat dit jaar bij ruim de helft van de kleine bedrijven (53 procent) geprobeerd is geld of gegevens te stelen, blijkt maandag uit onderzoek van Alert Online (bron nu.nl). Hoewel de dreiging toeneemt, maken steeds minder kleine bedrijven met een tot negen werknemers zich zorgen over hun digitale veiligheid, aldus de campagne van de overheid, het bedrijfsleven en wetenschap.
Die onbezorgdheid is onterecht, waarschuwt minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus maandag bij de start van de Week van de Veiligheid. Hij trekt 1,2 miljoen euro uit voor trainingen en voorlichting over risico’s voor het midden- en kleinbedrijf.
“Steeds meer kleine bedrijven werken ook digitaal; bestellingen en betalingen worden online gedaan, bedrijfsprocessen worden aangestuurd door computers. Dat biedt kansen, maar maakt een bedrijf ook kwetsbaar”, aldus Grapperhaus.
“Er hoeft maar één medewerker op een verkeerde link te klikken en het bedrijf ligt stil. Met grote financiële schade en een deuk in de reputatie tot gevolg.”
Drie kwart kleine ondernemers niet bezorgd over cybercriminelen
Het vaakst aan de orde zijn phishing-e-mails (waarbij de ontvanger op een bijlage moet klikken) en acquisitiefraude (spookfacturen voor spullen of diensten die niet zijn geleverd).
Uit het onderzoek onder 712 kleine bedrijven blijkt echter dat drie kwart van de kleine ondernemers niet bezorgd is over de cybercriminelen. Dat is 10 procentpunt meer dan de 65 procent die vorig jaar uit het onderzoek rolde.
Bedrijven wordt geadviseerd vaak back-ups te maken, updates direct uit te voeren, een firewall of virussoftware te installeren en wachtwoorden complexer te maken. Ook personeel moet goed getraind worden.
Mobile security niet op orde
Cybercriminelen slaan toe bij bedrijven die hun (mobile) security niet op orde hebben. Zo bleek ook uit de afgelopen maand. Toen werden de mobiele applicaties van British Airways en Air Canada aangevallen, met gevolgen voor honderdduizenden gebruikers / passagiers. Hun vertrouwelijke en persoonlijke gegevens werden door deze hackers buit gemaakt. Voor meer informatie hierover klik op deze link voor het betreffende artikel.
Dit Voorkomen!
Deze actuele gebeurtenissen tonen aan hoe belangrijk het is om alle aanvalsvectoren van bedrijven te beschermen. Met SandBlast Mobile kunnen wij helpen de vertrouwelijke gegevens te beveiligen. Eigen ontwikkelde apps kunnen met SandBlast Mobile SDK worden beschermd tegen cyberaanvallen. Onder andere tegen Phishing. Door onze SandBlast Mobile toe te voegen aan deze bestaande apps. Onze SDK kan detecteren of er iets in de omgeving van het apparaat is dat ertoe kan leiden dat gegevens worden aangetast. Het vermindert het risico dat persoonlijke informatie, bedrijfsinformatie, enz. In verkeerde handen terechtkomen. Neem daarom contact op met Caldoo voor alle vragen en mogelijkheden van SandBlast Mobile.