Het einde van jaar en de vakantie staan voor de deur. Een leuk vooruitzicht, maar de online bedrijvigheid die gepaard gaat met de feestdagen, staat ook op het netvlies van cybercriminelen. In de aanloop naar de feestperiode treffen zij voorbereidingen voor het oplichten van het nietsvermoedende online winkelende publiek. Dergelijke malafide praktijken kunnen ook jouw klanten schade opleveren. Je kunt jouw klanten ondersteunen, adviseren en hiertegen beschermen.

Gijs van der Linden, teamleider bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie, waarschuwt tegenover NPO Radio 1 dat cybercriminelen nepwebwinkels hebben klaargezet in de aanloop naar de feestdagen. Het gaat om malafide webshops, die in allerlei vormen en maten opduiken. Zo zijn sommigen in feite een kopie van legitieme webwinkels en maar moeilijk onderscheidbaar van het origineel. Anderen bieden juist voor zeer lage prijzen producten aan. Of claimen de beschikbaarheid van moeilijk of niet leverbare producten.

IMPACT OP UW KLANTEN

Deze oplichtingspraktijken kunnen ook impact hebben op uw klanten. We zetten enkele voorbeelden op een rij, brengen de impact in kaart en kijken hoe uw klanten zichzelf hiertegen kunnen beschermen.

Domeinnaam: Veel malafide webshops maken gebruik van een domeinnaam die vertrouwen wekt. Denk hierbij aan een domeinnaam die veel lijkt op een populaire merknaam. In andere gevallen vervalsen cybercriminelen de URL van een website of het verzendadres van een e-mail, wat ook wel spoofing wordt genoemd. Wordt de bedrijfs-, merk- of productnaam van jouw klant hiervoor misbruikt? Dan kan dit ook schade opleveren aan de reputatie van deze organisatie.

Taalfouten: Malafide websites zoals nepwebshops worden steeds professioneler, wat ook geldt voor het taalgebruik op deze websites. Desondanks zijn malafide websites in veel gevallen herkenbaar aan taalfouten, slecht vertaalde zinnen of een foutieve zinsopbouw. In de strijd tegen dergelijke oplichting is het zaak om goed naar het taalgebruik te kijken. Kom je toch vreemde zinnen tegen? Dan kan dit een rode vlag zijn en is het verstandig extra alert te zijn.

Social media: Oplichters richten zich ook steeds vaker op social media. Ook hier misbruiken zij in veel gevallen de goede naam van een organisatie voor het wekken van vertrouwen bij slachtoffers. Adviseer jouw klanten daarom actief te letten op dergelijke vormen van oplichting. Zien zij dat hun eigen merknaam wordt misbruikt op social media? Dan kunnen zij hiervan aangifte doen bij de politie en contact opnemen met het social media-platform.

VOORUITBLIK OP 2021

Hoewel de hoeveelheid oplichting via malafide webwinkels dit jaar fors is gestegen, is deze vorm van cybercriminaliteit niet nieuw en een blijvende dreiging. Ook in 2021 vereist dit de aandacht van webshops en hun klanten. De politie houdt op zijn website een lijst bij van domeinnamen, telefoonnummers, e-mailadressen en rekeningnummers die misbruikt zijn door malafide verkopers en handelaren.

Op deze lijst komen ook namen voor van legitieme organisaties. Bijvoorbeeld indien hun website door cybercriminelen is gekraakt en misbruikt voor oplichtingspraktijken. Of als een domeinnaam van een organisatie is verlopen waardoor een oplichter het domein kan kapen en daarop een malafide webshop kan hosten.

Wijs jouw klanten daarom op het bestaan van dergelijke lijsten. Indien hun naam op zo’n lijst met malafide partijen vermeld wordt, kan dit de reputatie van hun organisatie aantasten en een afschrikwekkende werking hebben op klanten. Zien jouw relaties hun naam op zo’n lijst staan? Dan is het zaak dat zij direct actie ondernemen, het probleem oplossen en contact opnemen met de organisatie achter deze lijst.

Hoewel cybercriminelen op deze manier wel een beetje de lol er vanaf halen, is het niet nodig bij de pakken neer te zitten. Alertheid is geboden, maar dat mag geen effect hebben op de feestvreugde. Wij wensen u daarom vooral hele gezellige feestdagen en een heel mooi, gezond & veilig 2021!