Smartphones en apps maken opmars in logistiek

logistiek

logistiek

Standaard smartphones, vooral Android-toestellen, en apps maken een opmars binnen de sector transport en logistiek. Dat geldt vooral voor toepassingen als orderpicken, inventarisatie van voorraad en het aanmelden van routes via een app. Maar wanneer kies je voor een standaard smartphone en wanneer neem je een robuuster apparaat ter hand?

‘De keuze voor een bepaald apparaat is sterk afhankelijk van de rol die iemand in de transportketen heeft’, legt John Kaijen, verantwoordelijke voor de duurzame klantrelaties van ict-leverancier Yellowstar, uit.  Hij ziet dat klanten en potentiële kopers afhankelijk van de toepassing een keuze maken: ‘Een chauffeur die een transport moet starten of afmelden, kan dat tegenwoordig prima doen via een app op zijn smartphone, in plaats van op een boordcomputer.’

Maar, een heftruckchauffeur die pallets moet scannen in een warehouse-omgeving vraagt om een robuuster apparaat dan een standaard smartphone. Zeker als hij pallets moet scannen in een hoogbouwmagazijn.’ vertelt Kaijen tijdens vakbeurs ICT & Logistiek, die van 28 tot en met 30 november 2017 in de Jaarbeurs Utrecht plaatsvond.

Marcel van Etten, business developer bij softwaremaker Davanti, meldt in een vooruitblik op die beurs dat de populariteit van apps impact heeft op de hardware die wordt gebruikt. ‘Apparaten met het Android-besturingssysteem veroveren snel terrein op het aloude Windows CE-systeem, maar dat hoeven niet per definitie industriële apparaten te zijn. Goedkope standaard smartphones die voor de consumentenmarkt zijn ontwikkeld, kunnen ook worden ingezet voor bijvoorbeeld orderpicking of de inventarisatie van voorraad.’

Hij stelt dat een industrieel apparaat robuuster is, maar ook duurder en vaak voorzien is van een minder krachtige processor dan bijvoorbeeld een iPhone. ‘Wat de beste keuze is, verschilt per klant’, stelt Van Etten. ‘In een koel- of vrieshuizen zal een smartphone het snel begeven. Maar in hele grote warehouses waarin alleen volle pallets in- en uitgaan en slechts enkele scans per dag nodig zijn, is misschien niet eens een Wi-Fi-netwerk nodig. Zeker als de medewerkers ook op het buitenterrein actief zijn, kan een smartphone met een 4G-verbinding aantrekkelijker zijn.’

Robuuste apparatuur

Zebra TC75

Zebra TC75, voorbeeld van een robuust mobiel device met aanraakscherm en Android/ Windows-optie; de fabrikant garandeert een valbeveiliging tot 2,4 meter.

Toch zijn er binnen de supply chain nog steeds allerlei situaties waarin robuuste apparaten de voorkeur genieten. Voor het scannen in pakhuizen of bij vrachtvervoer hebben barcodescanners met pistoolgrip nog steeds de voorkeur. Leveranciers als Honywell en Zebra hebben deze nog steeds in hun productaanbod, al beschikken die merken ook over kleine mobiele toestellen die lijken op standaard smartphones. In de folders van verschillende standhouders staan apparaten die vaak voorzien zijn van een robuuste behuizing die de hardware beschermd tegen vocht en vallen. De meeste systemen worden met een besturingssysteem van Android- of Windows geleverd.

Ook Paul Lankhout, country manager van Zetes Nederland, ziet dat de meeste warehouses van enige omvang toch beter af zijn met een industrieel apparaat. ‘Dat is speciaal ontwikkeld voor intensief gebruik en kan tegen een stootje. Wie de hele dag lang continu barcodes scant, steeds weer een beroep doet op de bluetooth-verbinding met een scanner of een mobiele printer en voortdurend via de radiokaart contact zoekt met het Wi-Fi-netwerk, vraagt heel wat meer van zijn batterij dan een standaard smartphone aan kan.’

Hij vervolgt: ‘Vergeet niet dat je met een consumententoestel ook de Google Mobile Services – GMS – krijgt meegeleverd, die voortdurend vragen om updates van apps en dergelijke. Dat vreet geheugen en energie, waarop je niet zit te wachten tijdens het orderpicken. Fabrikanten van industriële hardware spelen daarop in met non-GMS-versie, waarmee updates en dergelijke veel beter te plannen zijn.’

In de logistieke keten wordt binnen de productie-omgeving en magazijnen vooral gebruik gemaakt van apparatuur die geïntegreerd is in de productielijn, zoals scanners in lopende banden of robuuste apparatuur. Vanaf het transport van warehouse naar winkel en in de winkels zelf wordt steeds meer gebruik gemaakt van standaard smartphones, stellen verschillende standhouders tijdens ICT en Logistiek in de Jaarbeurs Utrecht.

Opkomst apps

Met de toename van het aantal apps groeit ook de behoefte bij bedrijven om al die apps efficiënt te ontwikkelen, uitrollen, integreren en updaten. Software-ontwikkelaars springen op die trend in door systemen te ontwikkelen die onafhankelijk van de apparatuur waarmee deze gebruikt wordt, het proces ondersteunen. Lankhout stelt dat de afgelopen jaren de vraag naar dergelijke platformen snel gegroeid is. ‘Een erp-systeem of warehouse management systeem – wms – implementeer je voor vijf of tien jaar, misschien nog langer. De snelheid waarmee de bedrijfsvoering verandert, vraagt echter om apps die veel sneller beschikbaar zijn. Daarmee kunnen bedrijven kleine, maar waardevolle procesverbeteringen realiseren. Ze willen geen half jaar of nog langer meer wachten voordat een nieuwe module van een erp-systeem is ontwikkeld en geïmplementeerd.’

Hij wijst ook op de gebruiksvriendelijkheid van een toestel. ‘Wie duizend barcodes op een dag scant, wil graag een toestel dat handig te bedienen is. Denk ook aan voicepicking. Daarvoor kun je in principe de spraakfunctie van Google toepassen, maar de vraag is of de kwaliteit even goed is als de spraak-engines die speciaal voor voicepicking zijn ontwikkeld. Een score van 99,0 in plaats van 99,8 procent is dan al een groot verschil. Als medewerkers één op de honderd woorden moeten herhalen, blijft van de gewenste productiviteitsstijging niet veel meer over.’

Applicatiebeheer

De toename van het aantal apps leidt er volgens de betrokkenen toe dat medewerkers straks het magazijn ingaan met apparaten waarop meerdere apps draaien. Afhankelijk van hun taak kunnen ze de app inzetten die ze nodig hebben.

Lankhout: ‘Zijn ze klaar met voicepicking? Dan sluiten ze die app af om de app voor voorraadinventarisatie te openen. Zijn ze bezig met goederenontvangst? Dan switchen ze van app om de dockplanning te bekijken, een digitale vrachtbrief te ondertekenen of een foto van de lading te maken. En misschien gebruiken ze whatsapp om tussendoor met planners of leidinggevende te overleggen.’

‘Om zeker te zijn dat medewerkers toegang hebben tot de juiste apps, is het zaak om al die apps goed te beheren’, besluit hij.

Bron: Computable